Relaksacja dla dzieci

Wielokrotnie spotykam się z dziećmi, które przychodzą do gabinetu wzburzone, pobudzone i wcale nie są z tego powodu zadowolone. Bywa, że te, które znają to relaksujące nagranie same o nie proszę.

Przedstawiam Państwu wspaniałą książę “Uważność i spokój żabki” autorstwa Eline Snel. Jest to pierwsza książka o o medytacji dla dzieci. Zawiera opis ćwiczeń relaksacyjnych dla dzieci oraz płytę z nagraniami.

Obowiązkowa pozycja w domu, gdzie  mieszkają dzieci, które bywają niespokojne, mają trudność z regulacją emocji czy koncentracją.

Przykładowe nagranie (o którym wspominałam powyżej) do posłuchania TUTAJ.

Rozmowy o ważnych sprawach

Jak nauczyć dziecko szacunku i zaufania do siebie? Co zrobić, żeby mówiło o sprawach, które je niepokoją? Aby zwiększyć bezpieczeństwo dziecka, trzeba nauczyć je rozróżniania dobrych i złych zachowań. Na pomoc przychodzi książeczka “Powiedz komuś! Co każde dziecko powinno wiedzieć” E. Zubrzyckiej. Jest to wspaniała pozycja poruszająca wiele ważnych tematów. Mówi o tym, co wolno dzieciom i innym, a czego nie wolno. W prosty sposób tłumaczy dziecku różne ważne sprawy, a dla rodziców jest świetnym wsparciem w tych istotnych rozmowach.

Poniżej przykładowe strony:

Mama, tata, tablet

Kampania „Mama, tata, tablet” prowadzona przez Fundację Dzieci Niczyje powstała z myślą o rodzicach dzieci w wieku od 0 do 6 lat. Akcja przestrzega przed zbyt wczesnym i niekontrolowanym udostępnianiem dzieciom urządzeń elektronicznych, jak tablety czy smartfony. Autorzy kampanii wskazują jednocześnie kiedy i jak udostępniać media elektroniczne z pożytkiem dla rozwoju najmłodszych.

Więcej informacji o kampanii TUTAJ.

Najważniejsze wyniki badań:

  • 64% dzieci w wieku od 6 miesięcy do 6,5 lat korzysta z urządzeń mobilnych, 25% – codziennie
  • 26% dzieci posiada własne urządzenie mobilne
  • 79% dzieci ogląda filmy, a 62% gra na smartfonie lub tablecie
  • 63% dzieci zdarzyło się bawić smartfonem lub tabletem bez konkretnego celu
  • 69% rodziców udostępnia dzieciom urządzenia mobilne, kiedy muszą zająć się
    własnymi sprawami; 49% rodziców stosuje to jako rodzaj nagrody dla dziecka

Spot promujący kampanie TUTAJ – polecam.

Ile może trwać koncentracja uwagi?

Nieraz słyszałam od rodziców, że ich dzieci potrafią się skupić, jednak tylko na krótką chwilę. Czy jest to powód do zmartwień?

Badania wskazują, że koncentracja jest efektywna w określonych przedziałach czasowych:

Wiek dziecka Czas koncentracji uwagi
2-4 lata ok. 5-15 min.
5-7 lat ok. 15-25 min.
8-10 lat ok. 25-35 min.
11-13 lat ok. 35-45 min.
14-16 lat ok. 45-55 min.

Są to ważne informacje zarówno dla rodziców, jak i nauczycieli czy w ogóle przedstawicieli systemu edukacji. Dane te pokazują, ile można od dziecka wymagać. Oczywiście, warto stymulować rozwój poznawczy dziecka i ćwiczyć jego koncentrację, próbować ją wydłużać. Jednakże wymaganie od 7 latka, aby przez 45 minut koncentrował swoją uwagę na jakimś zadaniu, jest na wyrost. Również organizowanie testów 11-latkom na dwie godziny lekcyjne – 90 minut! – jest znacznie ponad możliwości dzieci w tym wieku (przykład z życia jednej z moich małych klientek).

Ponadto, mówi się, że najbardziej efektywna koncentracja trwa 45 minut. Co więcej, nawet w ciągu tych 45 minut jest ona zmienna:

Drodzy Rodzice, jeśli Wasze dzieci potrafią się skupić na czas w podanych przedziałach, nie martwcie się. Ale obserwujcie, aby ewentualne trudności Waszego dziecka nie umknęły Waszej uwadze 🙂

Drodzy Nauczyciele, wymagajcie od swoich uczniów, rozwijajcie ich możliwości, ale co za dużo, to nie zdrowo 🙂

d

Opracowanie: Agnieszka Górna

Jak wspierać motywację wewnętrzną dziecka?

W gabinecie często słyszę pytanie od rodziców “Co mogę zrobić, żeby zmotywować moje dziecko do…” (nauki, odrabiania lekcji, sprzątania itp.).
To bardzo ważne pytanie i jednocześnie nie najłatwiejsze zadanie dla rodziców.

W odpowiedzi na te pytania, dzielę się ciekawym artykułem. Jego autorka przedstawia podział motywacji na zewnętrzną i wewnętrzną oraz tłumaczy, jakie zasoby buduje w dziecku ta druga. Ponadto, daje różne przepisy jak ją wzmacniać

Artykuł do przeczytania TUTAJ.

Więź rodziców i dziecka: wpływ na mózg

Co się dzieje z mózgiem dziecka, gdy rodzice są obecni? Jakie zagrożenia niesie ich brak?

Jeśli związek pomiędzy rodzicami a dzieckiem daje mu szczęście, jest dostrojony do jego potrzeb, powoduje to wydzielanie się u niemowlęcia naturalnych opioidów. Taki przypływ endorfin z jednej strony wzmacnia przywiązanie dziecka do rodziców, a z drugiej wspiera rozwój szlaków nerwowych, zależnych od opioidów i dopaminy. Przeciwnie, gdy relacja z rodzicami jest zaburzona, stres zmniejsza rozwój tych szlaków. Zdrowy rozwój ów systemów jest odpowiedzialny za nasze podstawowe dążenia, takie jak miłość, kontakt, uśmierzanie bólu, przyjemność, reakcja na bodźce zewnętrzne – to wszystko zależy od pierwszych relacji przywiązania.

Badania na małpach wykazały, że poziom dopaminy jest zależny od obecności rodzica. Znaczne zmiany w układach dopaminowych pojawiały się już po sześciu dniach nieobecności matek. Jeśli szlaki te przestają funkcjonować prawidłowo, później trudniej je aktywować.

Opieka rodziców wpływa również na inne neuroprzekaźniki, np. na serotoninę. Jest to neuroprzekaźnik wpływający na nastrój. Małpy dorastające bez matek, odebrane im już w laboratoriach, miały przez całe życie niższy poziom serotoniny niż zwierzęta wychowywane przez matki.

Kolejnym hormonem, którego spadek następuje  przez nieobecność matki to oksytocyna, czyli tzw. hormon miłości. Jest ona niezbędna by móc angażować się w relacje miłosne.

Co więcej, brak bezpiecznej relacji z rodzicami, powoduje utrzymujące się wysokie wartości hormonu stresu – kortyzolu.

Niemowlęta nie potrafią same regulować swojego napięcia, stresu, są w pełni zależne od rodziców. Obecność przewidywalnej, stałej, reagującej i opiekuńczej osoby, wpływa na rozwój zdrowych mechanizmów neurobiologicznych oraz zdolność adekwatnego reagowania  na stres.

Obecność rodziców – baza dla prawidłowego rozwoju dziecka.

c

Literatura:

Gabor Maté – Trauma, stres i biologia uzależnień (miesięcznik Znak, maj 2017, nr 744)

EMOCJE. Poznać. Zrozumieć. Okiełznać.

Zapraszam dzieci w wieku 8-10 lat na emocjonujące warsztaty! 😉

ss

Program:

1. Wstęp do emocji.

2. Radość – nasza życiowa przewodniczka.

3. Wstyd – nauka ustalania, czy jest się czego wstydzić i zmniejszania go.

4. Strach – co zrobić, żeby nam pomagał, zamiast szkodzić?

5. Zazdrość – może stać się naszym sojusznikiem, a nie wrogiem.

6. Smutek – jak go usłyszeć i zaakceptować?

7. Złość – jak się z nią obchodzić?

8. Spotkanie podsumowujące dla rodziców.

yy

Miejsce: Sensorium Centrum Diagnostyki i Neuroterapii, ul. Barwicka 14H/4, Poznań.
kk

Termin: wtorki, godz. 18-19.30.
28.11., 5.12., 12.12., 19.12.2017, 9.01., 16.01., 23.01., 30.01.2018 (proponowane terminy do ewentualnej zmiany).
ff

Koszt: 400 zł.
ee

Liczebność grupy: max. 6 dzieci.

tt

W przypadku dodatkowych informacji proszę o kontakt: Agnieszka Górna 723-626-974.

 

 

 

Dziecko bez nadzoru dorosłych – dlaczego to takie ważne?

“Nie od dziś wiadomo, że najwięcej wypadków dzieci mają pod opieką osób dorosłych. Niektórzy wyciągają z tego taki wniosek, że ostrożność dzieci maleje, gdy mają świadomość opieki osoby dorosłej. Gdy są zdani sami na siebie, ich działania są bardziej przemyślane i uważniejsze, tym samym małymi krokami przygotowują się do przejęcia pełnej kontroli nad swoim życiem.”

7-letnie dziecko samo kroi jedzenie nożem???

9-letnie dziecko samo idzie do osiedlowego sklepu???

4-klasista sam wraca ze szkoły???

15-latek sam robi sobie kanapki do szkoły???

18-latek pomaga gotować obiad???

Wielu rodziców nie potrafi (z różnych przyczyn) oddać odpowiedzialności swoim dzieciom. O tym, dlaczego to takie ważne TUTAJ.

Jak neurofeedback może Ci pomóc?

To, co najważniejsze: jakie korzyści przynosi neurofeedback?

Pacjenci zgłaszają następujące efekty:

  • poprawa pamięci i zdolności skupienia się
  • zmniejszenie impulsywności i niepokoju
  • większa jasność umysłu, procesów mentalnych
  • spokojniejszy, bardziej relaksujący sen
  • poprawa nastroju

A to tylko niektóre korzyści. Co warto podkreślić: neurofeedback nie daje żadnych skutków ubocznych.

Amerykańska Akademia Pediatrii nazwała neurofeedback najlepszym wsparciem dla ADD/ADHD, na równi z lekami.

Skutki i korzyści pracy trwają długo po zakończeniu treningów. Ponieważ mózg faktycznie uczy się (lub uczy na nowo) bardziej efektywnego sposobu działania.

 

Cały artykuł do przeczytania TUTAJ (w języku angielskim).